نشست هم‌اندیشی «مبانی فکری و سیاسی داعش» در دانشگاه تفرش برگزار شد

۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۲ کد : ۷۹۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۶۷

 

 

نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه تفرش با موضوع مبانی فکری و سیاسی داعش به همت دفتر هم اندیشی استادان در مهمانسرای اساتید  این دانشگاه برگزار گردید.

 

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش گفت: داعش تنها گروه سلفی فعال در خاورمیانه است که دارای ایدئولوژی ساده و بسیط است که مفاهیم آن برای تمامی افراد در هر سطح آگاهی و دانش قابل دریافت است.

 

 

دکتر "عبدالوهاب فراتی" افزود: آنچه سبب جذابیت ایدئولوژی تکفیری ها و جذب و گسترش نیرو از سراسر جهان به گروه تروریستی داعش شده است را می توان در سه امر بساطت و سادگی ، عملگرا و رادیکال بودن ایدئولوژی داعش جستجو کرد.

 

 

 وی با بیان این که اکثر گروه های سیاسی موجود در خاورمیانه دارای ایدئولوژی محافظه کارانه بوده  و پیچدگی در فهم می باشند تصریح کرد: به رغم حضور جریان های متعدد در جهان اهل سنت همچون اخوان المسلمین که سابقه تشکیلاتی و ایدئولوژی آنها به ۸۰۰ سال گذشته باز می گردد، اما امروز اقبال به ایدئولوژی سلفی تکفیری ها  به دلیل سادگی ایدئولوژی و نداشتن نظریه بیشتر شده است.

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایئولوژی داعش عملگرا بوده و منتظر رخداد و حوادث نمی ماند و  ایدئولوژی که از سطح نظریه به عملگرایی برسد جذابیتش برای افراد بیشتر می شود به عبارت دیگر هیچ فاصله ای میان تصور و تصدیق  آنها نیست.

 

 

فراتی افزود: اکثر افرادی که از آسیا و اروپا به داعش پیوسته اند جز طبقات متوسط شهری می باشند که مشکل مالی نداشته و تنها دلیل پیوستن آنان به داعش علاوه بر جذابیت ایدئولوژی تحقیری است که در کشورهای اروپایی به آنان وارد شده است.

 

 

وی گفت: جذب افراد تحقیر شده و تحقیر کسانی که این افراد را تحقیر نموده اند دو هدف اصلی داعش در جذب به گروه تکفیری خود است درحقیقت تکفیری ها  با این اقدام خود برای پیروان خود جراتی تولید می کند که احساس قدرت کرده و تصور کنند قدرت فراوانی دارند .

 

 

فراتی در پایان جاهلیت مدرن، هجرت، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، توحش، تمکین، امت اسلامی و خلافت را  از هشت مفهوم مهمی برشمرد که اندیشه داعش بر این مفاهیم متمرکز شده است.

 

 

برگزاری نشست پرسش و پاسخ در خصوص موضوع نشست از دیگر برنامه های جانبی این مراسم بود.

 

تمام

خبرنگار: سمیه هدایتی

عکس: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۲۵ آبان ۱۳۹۵

نظر شما :