دعوت معاون فرهنگی وزیر علوم از خیرین برای مشارکت در عرصه آموزش عالی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۳۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۰۱
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در سخنرانی پیش ازخطبه های نمازجمعه تهران بر ضرورت حضور بیشتر خیرین در آموزش عالی تاکید و از آنان برای مشارکت گسترده در دانشگاه سازی دعوت کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،دکترسیدضیاهاشمی با اشاره هفته خوابگاهها و روز 26فروردین که به  نام "خوابگاه  پشتوانه مردمی و سنت حسنه وقف" نامگذاری شده است گفت : از عموم متدینان و  کسانی که امکان سرمایه گذاری برای خوابگاه سازی دارند دعوت می کنم به این دغدغه سرنوشت ساز توجه مضاعفی مبذول کنند.
وی با اشاره به ریشه دار بودن سنت دیرینه وقف در جامعه ایران و خاستگاه آن در اعتقادات  دینی مردم گفت :  تاکنون خیرین بسیاری به کمک مسئولان آموزش عالی آمده اند و در راستای جبران ضعف جدی و ملموس موجود در خوابگاه سازی فعالیت کرده اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مشارکت 350خیر در سراسر کشور در طرح های وزارت علوم و افراد بسیاری که املاک و اموال خود را وقف آموزش عالی کرده اند، از احداث 120 هزار متربع فضای خوابگاهی توسط خیرین خبر داد و افزود : 50هزار متربع  خوابگاه نیز در حال ساخت است.
وی گفت : مشارکت خیرین صرفاً به بخش خوابگاه سازی محدود نبوده است و در دانشگاه سازی،تجهیز آزمایشگاهها ،تقویت کتابخانه ها و ساخت یادمان های شهدا  شاهد حضور خیرین آموزش عالی بوده ایم.
دکتر هاشمی به حمایت و نظر مثبت علما  و مراجع عظام تقلید از وقف در آموزش عالی گفت : برخی از مراجع معظم تقلید در پاسخ به استفتائات صورت گرفته امر فرموده اند که مشارکت و کمک خیرین در توسعه زیر ساخت های آموزش عالی "امری بسیار پسندیده است و عاملین آن مأجور خواهند بود".
وی تاکید کرد : وزارت علوم برای تقویت گفتمان علم و فناوری در جامعه که مورد تاکید مقام عظمای ولایت است؛ تلاش می کندبا زمینه سازی برای راه اندازی بنیادهای خیرین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری کشور،فرصت مشارکت فزاینده خیرین را فراهم کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت : در جایگاه مقدس خطبه نماز جمعه از  همه خیرین، مومنان و متدینان کشور دعوت می کنم  در بخش خوابگاه سازی به کمک وزارت علوم بشتابند.
دکتر هاشمی افزود: ما هم اکنون برای 40 درصد دانشجویان ظرفیت خوابگاه داریم در حالی که استاندرد آن 60 درصد است ، همچنین در حالی که استاندارد خوابگاهی ،حضور حداکثر 4 نفر در یک اتاق است، در اتاق های خوابگاههای دانشجویی 6 دانشجو سکونت دارند که برای جبران آن باید به میزان خوابگاههای موجود خوابگاه سازی شود که در این زمینه نیازمند مشارکت جدی خیرین هستیم.

 وی با اشاره به اینکه سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم تسهیل ازدواج دانشجویان است گفت:هم اکنون  صرفا می توانیم به یک چهارم متقاضیان سکونت در  خوابگاه متاهیلین پاسخ مثبت دهیم، لذا در این زمینه مشارکت خیرین آموزش عالی و کمک دولت ضروری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به علاقمندی زیاد دانشجویان برای حضور در مراسم اعتکاف و ظرفیت مساجد دانشگاهها  که تنها اجازه حضور نیمی از دانشجویان را در این مراسم داد ابراز امید واری کرد این حرکت ارزشمند دینی و فرهنگی ما را در رسیدن به دانشگاه اسلامی که کانون حرکت و تعالی جامعه است یاری کند.
 دکتر هاشمی با اشاره به اینکه هفته خوابگاه دانشجویی که فرصتی مناسبی برای بررسی بخشی از مسائل دانشگاه بود اظهار داشت : اگر ما دانشگاه را پیشگام پیشرفت و کانون تحول و پویایی جامعه می دانیم؛ باید توقع خود از نهاد دانشگاه را به کلاس درس و محیط آموزش نکنیم  و فضای خوابگاهها را به  عنوان بخش مهم دانشگاه  مورد توجه قرار دهیم.
 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود و در اشاره به برخی دستاوردهای آموزش عالی گفت : در چند ماه آینده نخستین کشتی تحقیقاتی ایران وارد آب های خلیج فارس می شود و  تا دوسال آینده نیز  ماهواره زلزله شناسی آیات پرتاب خواهد شد.
وی افزود : پروژه عظیمی برای مهار ریزگردها در دشت های خوزستان و کشور های همسایه توسط دانشگاهها در حال انجام است  و در روز های گذشته نیز شاهد  انعقاد تفاهم نامه های وزارت علوم با سایر دستگاههای اجرایی نظیر وزارت نفت،صنایع دفاعی و سایر صنایع بودیم که صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه های علمی تحقیقاتی در بر دارد.
دکتر هاشمی افزود: وزارت علوم در مسیر تجاری سازی علم ، تقویت اقتصاد دانش بنیان  و تاسیس شرکت های دانش بنیان که در احکام مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است پیشگام است  و وزارت علوم و دانشگاهها در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان که محور اقتصاد مقاومتی است به پیش می روند.
وی با عنوان اینکه داشتن 4میلیون و 300هزار دانشجو افتخار بزرگی برای جامعه است گفت : از این میان 90 درصد دانشجویان در دوره کارشناسی،9 درصد در دوره کارشناسی ارشد و 1 درصد در دوره دکترا مشغول تحصیل هستند که اهتمام وزارت علوم افزایش دانشجویان دوره  دکترا به سه و نیم درصد و  دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به 30درصد جمعیت دانشجویی کشور است که تقویت مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشگام تحول علمی در جامعه محسوب می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت : در بخش فعالیت های فرهنگی، این وزارتخانه سند دانشگاه اسلامی را نصب العین خود قرار داده است و تمام جلسات دانشگاه اسلامی به ریاست وزیر علوم به طور منظم و مستمر تشکیل می شود و وی به اجرایی شدن سند مذکور تاکید می کند.
وی افزود : مقام معظم رهبری تاکید کرده اند  دانشگاهها در تحولات عمیق فرهنگی پیشرو جامعه باشند و : فرموده اند " دانشگاه محیط دین، اخلاق، پاکیزگی و معنویت است" و از نگاهی که دانشگاهها را مقابل دین مطرح می کند انتقاد می کنند.
دکتر هاشمی با بیان اینکه  مبنای حرکت وزارت علوم و دانشگاهها  توصیه های مقام معظم رهبری، اسناد بالا دستی و سند دانشگاه اسلامی  است گفت : با تکیه بر قانونمندی و در  فضایی سرشار از اخوت و محبت و میزبانی تضارب آرا و اندیشه های مختلف در قالب کرسی های آزاد اندیشی گام بر می داریم.

 

آخرین ویرایش۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

نظر شما :