5 دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه بندی جهان

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۳ کد : ۲۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۰۶۴
5 دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه بندی جهان

دکتر جعفر مهراد اعلام کرد : 5دانشگاه ایرانی دریک نظام رتبه بندی جهانی که برای اولین بار نتایج آن اعلام می شود، حضور دارند .

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترمهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پروژه رتبه بندی U-Multirank، حاصل همکاری بین چندین سازمان از جمله موسسه علوم و فناوری  دانشگاه لایدن (هلند)، و مرکز توسعه آموزش عالی در آلمان و بخش کتاب سنجی دانشگاه  لایدن، به منظور توسعه یک نظام رتبه بندی چند بعدی تهیه و ارائه شده و در آن شاخص های  آموزشی، پژوهشی، بین المللی و تعاملات  منطقه ای سنجیده می شود .
وی افزود: برای اولین بار نتایج این رتبه  بندی، که بیش از 850 دانشگاه و موسسه آموزش عالی از 74 کشور در سطح جهان را دربر می گیرد، منتشر شده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: این رتبه بندی یک ابزار جدید و شفاف بین المللی است که چند بعدی،  چند سطحی و کاربر محور است و به دلیل این ویژگی ها با سایر نظام های رتبه بندی آموزش  عالی موجود متفاوت است و پاسخگوی نیاز مخاطبان و ذینفعان مختلف آموزش عالی ازجمله اساتید، دانشجویان، مدیران، سیاست گذاران در سطوح مختلف، حمایت کنندگان مالی، رهبران تجاری، پژوهشگران و عموم مردم است.
دکترمهراد درادامه گفت: هدف از این پروژه، توسعه یک نظام رتبه بندی با درنظر گرفتن همه ابعاد و  طبیعت ناهمگون دانشگاه های جهان است.
وی افزود : همچنین  این پروژه نه فقط با تمرکز بر پژوهش بلکه به  ارزیابی دانشگاه ها در 5 حوزه آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، تعامل منطقه ای و بین المللی سازی می پردازد که شامل یک  رتبه بندی چند بعدی و 4 رتبه بندی در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، کسب و کار و  فیزیک است.
 وی درارتباط با پوشش دانشگاهی افزود: پوشش دانشگاهی این نظام رتبه بندی  شامل دانشگاه های داخل اتحادیه اروپا و  خارج از اتحادیه اروپا از جمله دانشگاه های آمریکا ، آسیا، آفریقا و استرالیا است.
سرپرست ISC در مورد منبع داده ها در این نظام رتبه بندی گفت: منابع  گردآوری داده در این نظام رتبه بندی شامل  پایگاه های Scopus , web of science ، اطلاعات ارسالی توسط موسسات، نظرسنجی از  دانشجویان و در صورت نیاز پایگاه های پروانه ثبت اختراع است، منظور ازنتایج  نظرسنجی دراین جا، نظرسنجی درباره شاخص شهرت به کار رفته توسط تایمز و QS نیست.
دکترمهراد گفت: شاخص های این نظام رتبه بندی در قالب 5 بعد کلی شامل آموزش و  یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، تعامل منطقه  ای، گرایش بین المللی می شود.
وی درادامه افزود: نکته حائزاهمیت حضور 5 دانشگاه کشورمان در اولین رتبه بندی U-Multirank سال 2014 است که این  دانشگاه ها شامل : دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر و علوم پزشکی تهران می باشد.    
دکترمهراد گفت: نتایج U-Multirank در 3 قالب رتبه بندی نظرسنجی دانشجویی، رتبه بندی مقایسه ای و رتبه بندی در یک نگاه  ارائه شده است.
همچنین سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: درقسمت نظرسنجی دانشجویی 12 دانشگاه از آفریقا، 136 دانشگاه  از آسیا، 488 دانشگاه از اروپا، 18 دانشگاه از  آمریکای جنوبی، 148 دانشگاه از آمریکای شمالی و 27 دانشگاه از اقیانوسیه حضور داشته اند و دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران 5 دانشگاه  ایرانی هستند که در این رتبه بندی حضور داشته اند.
دکترمهراد در پایان خاطرنشان کرد: در قسمت مقایسه ای 12 دانشگاه از آفریقا، 140 دانشگاه از آسیا، 513 دانشگاه از اروپا، 20 دانشگاه از آمریکای جنوبی، 151 دانشگاه از آمریکای
شمالی و 27 دانشگاه از اقیانوسیه حضور دارند.
گفتنی است دراین قسمت نیز 4 دانشگاه از ایران حضور داشته اند که این دانشگاه ها شامل: دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر،و علوم پزشکی تهران می باشند.

آخرین ویرایش۱۰ خرداد ۱۳۹۳

( ۱۵ )

نظر شما :