170هزار مترمربع فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها آماده بهره برداری است

۱۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۷ کد : ۲۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۸۹۳

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به تخصیص 1300میلیارد تومان اعتبار عمرانی به دانشگاهها در اسفند ماه سال گذشته از سوی دولت گفت: با این اعتبار 170هزار مترمربع پروژه عمرانی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد حسین امید در نشست خبری امروز خود افزود: در آخرین روز اسفندماه سال گذشته کمک خوبی به دانشگاهها صورت گرفت و ضمن افزایش اعتبار 300میلیارد تومانی اعتبار عمرانی دانشگاهها  ، میزان تخصیص اعتبار عمرانی دانشگاهها  به 70 درصد رسید  و این در حالی  است که در سال  1391میزان اعتبار تخصیص یافته  10درصد بوده است.

وی به تخصیص  95 تا 99 درصدی اعتبار جاری دانشگاهها در روز های پایانی سال گذشته  اشاره کرد و گفت :این  در حالی است که در سال91تاحدود 65 درصد این بودجه تخصیص یافته بود و دانشگاهها با کسری بودجه 1000میلیارد تومانی مواجه بودند.

دکتر امید اظهار داشت : تاکنون اعتبار عمرانی سال 1393دانشگاهها تخصیص نیافته است و بودجه جاری نیز تا 40درصد تخصیص یافته که این موضوع باعث ایجاد برخی مشکلات و چالش هایی برای دانشگاهها در جذب اعضای هیئت علمی و تعمیرات ساختمان ها و تاسیسات شده است.

معان اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در تشریح گزارش عملکرد یکساله خود اظهار داشت : مهمترین چالش وزارت علوم و دانشگاهها در آغاز دولت یازدهم آشفتگی و نابسامانی منابع انسانی بود که در این زمینه با برنامه ریزی و اقدامات عملی مشکلات را برطرف کرده ایم.

وی  به توزیع عادلانه اعتبارات در سال گذشته به  دانشگاهها و سایر مراکز  وابسته به وزارت  علوم اشاره کرد و گفت: در سال 1393علیرغم برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده ، اعتبار دانشگاهها بر اساس سرانه دانشجویی تخصیص نیافت ولی در سال 1394 معیار تخصیص اعتبار در بودجه سالانه  دانشگاهها سرانه دانشجویی خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اصلاح آیین نامه های چهار گانه استخدام کارکنان غیر هیئت علمی، استخدام اعضای هیئت علمی ، تشکیلات و ساختار و مالی و معاملاتی در طی یک سال گذشته گفت : از سال جاری دانشگاهها برای اجرای حسابداری تعهدی در راستای شفافیت امور مالی آماده می شوند و از سال آینده این سیستم را به صورت کامل اجرا می کنند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت : در حوزه عمرانی، وزارت علوم به سمت سیاستگذاری و نظارت بر پروژه های عمرانی پیش می رود و مدیریت سبز با رویکرد صرفه جویی  و کاهش  مصرف انرژی های فسیلی و  حامل های انرژی را محور برنامه های خود قرار داده است.

وی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی و تنوع بخشی به درآمدها توسط دانشگاهها گفت : در برخی دانشگاهها هزینه حامل های انرژی تا 20درصد کل اعتبار آن دانشگاه و یا دو برابر بودجه پژوهش است. که در نظر است بخشی از انرژی های موجود مورد نیاز دانشگاهها از انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی تامین شود.

دکتر امید گفت : درحال رایزنی با دولت هستیم تا  برای حفظ ، مرمت و نگهداری ساختمان های دانشگاهها که ارزش تاریخی و فرهنگی دارند اعتبار مستقلی در لایحه بودجه اختصاص یابد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم  در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از خیرین آموزش عالی گفت : با کمک های خیرین 49 طرح عمرانی در دانشگاهها  با زیربنای 172هزار مترمربع در حال اجراست که معادل 15 درصد طرح های عمرانی دانشگاههاست که دارای اعتبار دولتی هستند.

وی ضمن اشاره به تاسیس  بنیاد خیرین مرکزی در وزارت علوم  و همچنین تاسیس بنیادهای خیرین در 10دانشگاه کشور و انجام مقدمات تاسیس در 20 دانشگاه دیگر در راستای توزیع کمک های خیرین در بین دانشگاههای کشور گفت: همایش سراسری  با حضور 400نفر از خیرین آموزش عالی در آبان ماه سال جاری برگزار می شود.

دکتر امید ضمن اشاره به  امور رفاهی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت : وام 35میلیون تومانی اعضای هیئت علمی به 100میلیون تومان افزایش یافته است و در حال رایزنی برای اختصاص این وام به اعضای هیئت علمی پیمانی نیزهستیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در خاتمه از رایزنی با وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد شهرک های دانشگاهی در مراکز استانها به منظور تامین مسکن اعضای هیئت علمی جدید و فاقد مسکن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خبر داد.

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۱۴ مرداد ۱۳۹۳

نظر شما :