نشست هم‌اندیشی « علم دینی» در دانشگاه تفرش برگزار شد

نشست هم‌اندیشی « علم دینی» در دانشگاه تفرش برگزار شد

۱۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۲۵۳۶ اخبار
تعداد بازدید:۷۲۵

نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه تفرش با موضوع "علم دینی" عصر روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه با حضور دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار عرصه فیزیک در سالن گردهمایی کاریابی دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش در این نشست گفت: بر اساس روایتی از امیرالمومنین علیه السلام، کمترین حق خدا بر گردن بندگان خود این است که انسان‌ها از نعمت‌هایی که خداوند به آنان عطا کرده است درراه معصیت استفاده نکنند.

 

حجت‌الاسلام رسول ظرافت افزود: اولین گام و معرفت درراه تعالی انسان درک نعمت‌های الهی و استفاده صحیح از این نعمت‌ها درراه عبادت خداوند توسط انسان‌ها است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: علم دینی علمی است علمی است که مطالعهٔ طبیعت را در چارچوب متافیزیک دینی دنبال کند و کلیت قضایا را در جهان‌بینی دینی ببیند.

 

دکتر مهدی گلشنی بابیان این‌که علم دینی علمی است که در خداشناسی و رفع نیازهای مشروع فردی و اجتماعی جامعهٔ دین‌داران مسلمان مؤثر باشد ادامه داد: علم دینی علمی است که در آن جهت پرهیز از آفات علم جدید و برای هرچه غنی‌تر کردن آن، تلاش می‌شود بینش الهی بر عالِم همانند دوران تمدن اسلامی حاکم گردد.

 

وی ادامه داد: دوره تمدن اسلامی ۶۰۰سال به طول انجامید که جورج سارتون برای حدود ۳۵۰ سال جهان اسلام را حاکم مطلق در علم می‌داند و برای ۲۵۰ سال بعد هم جهان اسلام را با مسیحیت در علم شریک می داندکه 350 سال ابتدایی تمدن اسلامی را به ۷دوره ۵۰ساله تقسیم می کندکه در رأس هر۵۰ سال یک نفر را به‌عنوان فرد شاخص آن دوره معرفی می‌کند.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تمدن اسلامی حداقل برای ۳۵۰ سال بدون رقیب بود. اگر می‌خواهیم دلیل موفقیت تمدن اسلامی را بفهمیم باید به نقش محوری قرآن در پیشبرد جهان اسلام و توسعه تمدن اسلامی اشاره کرد که انگیزه مسلمانان برای تحقیق در علوم و عجایب خلقت مشاهده عظمت الهی و کشف آثار الهی در طبیعت بوده است.

 

بحث در خصوص مقایسه نگاه به علم در دوران قدیم و جدید و سیر تکوینی تحول علوم در غرب و جهان اسلام برگزاری نشست پرسش و پاسخ در خصوص موضوع نشست از دیگر برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

 

علاقمندان جهت دریافت فایل تصویری برنامه می توانند به دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مراجعه نمایند.

 

 

تمام

خبرنگار: سمیه هدایتی

عکس : روح ا... دواتگری

 

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۱۴ فروردین ۱۳۹۶

نظر شما :