تبیین برنامه های وزارت علوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی توسط مشاور وزیر علوم

۰۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۶ کد : ۲۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۶۶۰

مشاور وزیر علوم در امور اقتصاد مقاومتی گفت: ایجاد مدل بومی شرکت های دانش بنیان از ماموریت های اصلی وزارت علوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم دکتر محمد جعفر صدیق در نشست خبری تبیین سیاست ها و برنامه های وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی اجرایی شود اقتدار ایران  برای پایه گذاری تمدن جهانی اسلام چند برابر می شود لذا این اقدام ایشان یک امر تاریخی محسوب می شود.
وی تاکید کرد: وزارت علوم به جد خودرا مخاطب دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد اقتصاد مقاومتی می داند لذا از مدت ها پیش تدوین برنامه ها و سیاست های مرتبط با این موضوع را شروع کرد و اخیراً نیز سند این وزارت با موضوع  راهکارهای مقاوم سازی اقتصاد در شورای عالی اقتصاد تصویب شد.
دکتر صدیق افزود: بخش آموزش عالی از جمله معدود بخش هایی است که بیش از 15000میلیارد تومان گردش مالی دارد و ظرفیت افزایش آن تا50هزار میلیارد تومان با تاکید بر کیفی سازی آموزش عالی ، برآورده کردن نیازهای جامعه و ایجاد درآمد برای دانشگاهها وجود دارد.
وی گفت: در بسیاری از کشورهای همسایه ما علیرغم وجود ثروت و درآمد ، ظرفیت آموزش عالی وجود ندارد که ما می توانیم دانشجویان آنها را برای تحصیل و با اخذ شهریه وارد دانشگاههای خود کنیم و درآمد ارزی داشته باشیم که این اقدام در ایجاد پایه های تمدن اسلامی نیز ما را در منطقه کمک خواهد کرد.
مشاور وزیر علوم در امور اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور تحصیل می کنند که ایجاد اشتغال برای آنها با روش های سنتی امکام پذیر نیست لذا باید به توسعه شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری و صنایع  بپردازیم و برای تربیت یک دانش آموخته صاحب مهارت و خلاقیت برنامه داشته باشیم.
وی افزود: باید اقتصادی داشته باشیم که آن اقتصاد درون زا ،مولد ثروت با تنوع در محصولات ، صادرات بالا وعدم وابستگی  انحصاری در واردات باشد که در حوزه وزارت علوم،  باید وابستگی آموزش عالی  به منابع بخش عمومی کاهش پیداکند و ثروت آفرینی در عرصه ملی و بین المللی افزایش یابد و با تولید فناوری ملی و حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان بتوانیم به صنعت ملی دست پیداکنیم.
 دکتر صدیق گفت: وزارت علوم با نظر خواهی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پنج برنامه کلان را برای مقاوم سازی اقتصاد در نظر گرفته است که تقسم کار ، زمان بندی ، نیازهای قانونی و اجرایی و شاخص های عملیاتی این برنامه ها با کمک دستگاههای مجری تا پایان تابستان تدوین خواهد شد.
وی برنامه اول وزارت علوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را" مشارکت در ایجاد سامانه های خلاقیت و نوآوری بخشی و منطقه ای " نام برد و گفت: هدف ازاین برنامه طراحی و ایجاد سامانه هایی در حوزه های اصلی اقتصادی و یا مناطق مستعد کشور است که ورودی آن فارغ التحصیلان جوان و کارشناسان خبره بخش های اقتصادی و خروجی آن شرکت های فن آفرین محلی ، ملی، منطقه ای و بین المللی است.
مشاور وزیر علوم در امور اقتصاد مقاومتی  از دومین برنامه این وزارت  با عنوان مشارکت در تبین اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی نام برد و افزود: تبیین مبانی نظری اقتصاد مقاومتی در دوره های اقتصاد در دانشگاهها ، حمایت از پایان نامه های مرتبط و برگزاری کارگاههای آموزشی ، نشست ها و کنفرانس های علمی از جمله فعالیت های این وزارت در این زمینه خواهد بود.
وی گفت : تحول دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین سومین برنامه وزارت علوم در این زمینه است که ایجاد شرایط لازم برای این تحول و فعال سازی اقتصاد آموزش عالی و زمینه سازی اجرای مفاد برنامه پنجم توسعه در امر تربیت دانشجو براساس برنامه های تمام شده  و استفاده از ظرفیت های مازاد دانشگاهها برای تربیت دانشجویان متقاضی دو فعالیت عمده وزارت علوم در این زمینه است.
دکتر صدیق ازتوسعه تعاملات علمی و فناوری بین المللی به عنوان چهارمین برنامه وزارت علوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ارتقای دوره های بین المللی دانشگاهها به تراز جهانی و توسعه تعاملات علمی بین المللی با کشورهای مختلف را از فعالیت های این وزارت در خصوص این موضوع نام برد.
مشاور وزیر علوم در امور اقتصاد مقاومتی  پنجمین برنامه این وزارت برای مقاوم سازی اقتصاد را ارتقای بهره وری در آموزش عالی دانست و گفت :هدف این برنامه افزایش بازده کل نظام آموزش عالی در راستای تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای جامعه است و ارتقای دوره های میان رشته ای ، بازنگری  در سرفصل دروس ،ارتقای دوره های کارورزی ، اصلاح نظام سنجش کیفیت دانش آموختگان بر اساس توسعه آزمون های مهارت فنی و تمهید اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور در صنعت ملی و نظام اجرایی از فعالیت های عمده وزارت علوم در راستای این هدف می باشد.

آخرین ویرایش۰۱ شهریور ۱۳۹۳

نظر شما :