مقاله محقق دانشگاه تفرش در Astrophysical journal پذیرفته شد

۰۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۱ کد : ۲۷۳۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۷۲

مقاله عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه تفرش با عنوان “Coronal jet collimation by nonlinear induced flows” در ژورنال Astrophysical journal که مورد حمایت فدراسیون سرآمدان علمی ایران وابسته به ریاست جمهوری است، پذیرفته شده است و به زودی به چاپ خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر سهیل واشقانی فراهانی، محقق و مدیر پژوهشی دانشگاه تفرش و عضو هیات علمی رشته فیزیک گرایش اخترفیزیک و پلاسما در این دانشگاه، مقاله مذکور را تالیف کرده است. او دکترایش را در سال 89 با موضوع مقاله مذکور اخذ کرد و از سال 85 بر روی این مطالعه در حال تحقیق است.

وی 10 مقاله در ژورنال‌های تراز اول دنیا به چاپ رسانده که جدیدترین آنها در Astrophysical journal  به چاپ رسید.  این ژورنال بین‌المللی و تخصصی در سال 1895 یعنی 1274 شمسی از زمان ناصرالدین شاه قاجار آغاز به کار کرده و در طول تاریخ بسیاری از دستاوردهای نجوم و اخترفیزیکی را به چاپ رسانده است. علاوه بر این حدود 26 مقاله که همگی در سطح ISI و جزو ژورنال‌های خوب بین‌المللی هستند از او به چاپ رسیده است.

این استاد دانشگاه و محقق همچنین درباره سیستم‌های پیچیده و فیزیک عمومی اقدامات پژوهشی انجام داده، اما تمرکز خود را بر روی موضوع شتاب دادن بادهای خورشیدی و گرمایش تاج خورشید، قرار داده است.

به بهانه این دستاورد در نشستی با دکتر واشقانی‌فراهانی، در خصوص این اثر علمی تحقیقاتی، روند مطالعات انجام شده، انتظارات جامعه علمی دانشگاهی از دولت دوازدهم و نیز موانع و مشکلات پیش روی محققان با او گفتگو کردیم که شرح این گفتگو را در ذیل می‌خوانید.

دکتر واشقانی‌فراهانی، در خصوص این اثر علمی تحقیقاتی، روند مطالعات انجام شده، به خبرنگار ایسنا، گفت: در این مقاله جت‌های شتاب دهنده‌ بادهای خورشیدی را مدلسازی کرده و تاثیرات نیروهای مختلف بر ساختار جت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

وی افزود: در سطح خورشید واکنش‌هایی از طریق تبدیل‌های انرژی انجام می‌شود. در جو اطراف کره زمین ماهواره‌های مختلف هواشناسی و غیره که در طول زمان‌های مخلتف به فضا فرستاده شده‌اند، وجود دارند. برای ما مهم است که این ماهواره‌ها در امان بمانند چراکه هزینه‌های بسیاری صرف فرستادن آنها به فضا برای اندازه‌گیری‌هایی در زمین صورت می‌گیرد. اگر این ماهواره‌ها مقاوم نباشند یا در نقطه درستی قرار نگیرند، بادهای خورشیدی به آنها آسیب می‌زنند و چند میلیارد دلار هزینه به هدر می‌رود، از این رو بخشی از مطالعات ما در خصوص این مهم است که چگونه بادهای خورشیدی شتاب می‌گیرند. بادهای خورشیدی که حاوی برخی مواد هستند از سطح خورشید ساطع و خارج شده، از سیاره‌ها عبور می‌کنند و تا انتهای منظومه شمسی گسترده می‌شوند.

واشقانی‌فراهانی اظهار کرد: شتاب گرفتن بادهای خورشیدی بخشی از مطالعات در حال انجام است. در این مقاله به همراه سید محمود حجازی از دانشجویان سابق فوق لیسانسم در دانشگاه تفرش فرمولی نوشتیم و یکی از دلایل شتاب گرفتن بادهای خورشیدی را مدلسازی کردیم. مزیت این کار این است که علاوه بر کاربرد آموزشی توسط مدلسازی که نیازمند فرمول است، می‌توانیم بفهمیم که چه عوامل فیزیکی باعث این اتفاق می‌شود.

وی افزود: پدیده‌های اتمسفر خورشیدی بسیار زیباست و مشاهده آنها بسیار لذت‌بخش است، اما برای تدریس و آموزش موضوعات مربوط به آن باید با فرمول و مدلسازی اقدام کرد و همه پدیده‌های فیزیکی را در آن ببینیم، همچنین باید مواردی را در آن پیش‌بینی کنیم که تکنولوژی هنوز اجازه مشاهده آنرا نمی‌دهد. تجهیزات ما هنوز برای این مهم بسیار ضعیف است، اما با مدلسازی ریاضی می‌توان آنها را شبیه‌سازی کرد.

واشقانی‌فراهانی گفت: ما اثر پدیده باد خورشیدی را بر روی زمین می‌بینیم، گاهی این بادها و انفجارها آنقدر قوی هستند که ماهواره آسیب می‌بیند، لذا در این تحقیق شبیه‌سازی پدیده‌هایی که روی خورشید اتفاق می‌افتد و عامل شتاب گرفتن بادهای خورشیدی می‌شوند، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

این مقاله طی چند روز اخیر برای چاپ در Astrophysical journal پذیرفته شده و جزو 63 ژورنال برگزیده فدراسیون سرآمدان علمی ایران وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. بنیاد سرآمدان علمی که وابسته به ریاست جمهوری است حمایت‌های ویژه‌ای را از 63 ژورنال معتبر جهانی انجام می‌دهد که یکی از آنها همین ژورنال است. دو ژورنال برتر مورد حمایت Science  و Nature هستند و 10 ژورنال برتر بعدی عمدتا مربوط به ژورنال‌های علوم پزشکی هستند.  50 ژورنال دیگر  از همه رشته‌ها انتخاب شده است.

آخرین ویرایش۰۲ مرداد ۱۳۹۶