دستیابی دانش آموختگان دانشگاه تفرش به دانش فنی ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی رشته مهندسی برق کنترل

۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۰۹:۵۶ کد : ۲۹۲۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۳۶
رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تفرش از دستیابی دانش آموختگان این دانشگاه به دانش فنی ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی رشته مهندسی برق کنترل خبر داد.
دستیابی دانش آموختگان دانشگاه تفرش به دانش فنی ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی رشته مهندسی برق کنترل

دکتر " مجتبی پیشوایی" در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: سه آزمایشگاه "کنترل صنعتی"، "ابزار دقیق" و "کنترل دیجیتال " رشته مهندسی برق کنترل دانشگاه تفرش با دانش فنی دانش آموختگان و دانشجویان این دانشگاه طراحی، تجهیز و راه اندازی شد.

 

وی با بیان این که این آزمایشگاه ها با امکانات مالی محدود دانشگاه و با  بهره برداری از دانش و تجربه موجود تجهیز شده است افزود: این دستگاه های آزمایشگاهی در نوع خود کم نظیربوده زیرا دانش داخلی، تکمیل، ارتقاء و بهبود آن امکانپذیر است با ساخت این دستگاه ها ضمن صرفه جویی ارزی قابل توجه در زمان و قیمت تمام شده صرفه جوی نموده ایم زیرا هزینه تمام شده تجهیز  این آزمایشگاه ها یک دهم  خرید نمونه خارجی آن است که در واقع فرایند تکمیل و تجهیز این آزمایشگاه ها مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

 

وی با اشاره به مدت زمان تجهیز ومطالعات انجام شده در این حوزه خاطر نشان ساخت: با تلاش دانش آموختگان وتزریق آرام منابع مالی توانستیم در مدت شش ماه این تعداد سیستم را به صورت مدرن طراحی نموده و ساخت آنها را نیز به اتمام برسانیم و در آغاز ترم جدید تحصیلی از این سه آزمایشگاه بهره برداری نماییم.

 

رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تفرش ادامه داد: بسیاری از دانشگاه ها و صنایع کشور نیازمند چنین دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که دانشگاه تفرش از آمادگی کامل برای در اختیار نهادن این فرایند و دانش به آنان در قالب ساخت این تجهیزات و برگزاری دوره های آموزشی  برخوردار می باشد زیرا کاربرد این دستگاه ها محدود به آموزش در دانشگاه ها نیست و کاربرد حرفه ای و صنعتی نیز دارد و در مقیاس صنعتی بهره برداری از این سیستم ها می تواند به صرفه جویی در انرژی و بهبود محصولات کمک نماید.

 

دکتر پیشوایی با بیان این که این تجهیزات خیلی بیشتر از برگزاری دوره های آموزشی تنوع دارد ادامه داد: هفتاد آزمایش متنوع را می توان با این دستگاه ها و تجهیزات اجرا نمود و دانشجویان  را با آنچه در صنعت مورد  نیاز است آشنا نموده و همچنین می توان پروژه های تحقیقاتی دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری را با کمک این تجهیزات در یک بستر آزمایشگاهی به پیش برد.

 

 یکی از دانش آموختگان سازنده این دستگاه ها نیز در گفتگو با روابط عمومی در خصوص ویژگی‌ها و هدف از ساخت این تجهیزات  گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تصمیم به طراحی و ساخت این دستگاه ها  از جمله پلاتر دوبعدی و بومی سازی آن پرداختیم که قیمت تموم شده آن ۱۰ درصد نمونه خارجی آن می باشد.

 

مهندس "  میثم کریمی"  ادامه داد: مهمترین مزیت دستگاه پلاتر دوبعدی این است که پاسخگوی نیاز عامه بوده و به گونه ای طراحی شده است که به راحتی به مقیاس صنعتی تبدیل گشته و بدون کمک افراد متخصص و راه انداز خارجی کار می نماید.

 

وی در اختیار قرار دادن بهترین ابزار به مهندسین را مهمترین هدف از ساخت این دستگاه عنوان نمود و ادامه داد: مهندسین با استفاده از این داستگاه به راحتی می توانند در زمانی که مرجع نیاز قرارگرفتند پاسخگو باشند.

 

 مهندس " امیر حسین احمدی  " دیگر طراح و سازنده این  تجهیزات آزمایشگاهی نیز گفت: صفر تا ۱۰۰ پروسه ساخت این تجهیزات توسط سه تن از دانش آموختگان دانشگاه تفرش انجام شده است که درروند توسعه، تعمیر ونگهداری آن بی نیاز از متخصصان خارجی بوده و به راحتی می توانیم در صنعت در مقیاس وسیعتری از این دستگاه ها استفاده نماییم و به واسطه برنامه های ساده و فراگیر این دستگاهها متخصصان بیشتری را برای دانشگاه ها و صنعت کشور تربیت نمایم.

 

 " یونس ملکوتی خواه " دانشجوی این دانشگاه و دیگر طراح و سازنده این تجهیزات آزمایشگاهی نیز گفت: این دستگاه های موجود با بهره گیری حداکثری از منابع موجود در دانشگاه تفرش  و با قیمت بسیار پایین تر ازنمونه های موجود در بازارطراحی و ساخته شده است که هدف ما رساندن  قیمت  این دستگاه ها به حداقل قیمت موجود است تا بتوانیم قیمت رقابتی نسبت به دیگر نمونه های خارجی داشته باشیم.

 

هم اکنون دو هزار و ۲۰۲ دانشجو در ۱۱ رشته مقطع کارشناسی،  ۲۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد و دو رشته مقطع دکتری در دانشگاه تفرش به تحصیل مشغول می باشند.

 

انتهای پیام

خبرنگار: سمیه هدایتی

عکس : روح ا... دواتگری

  

آخرین ویرایش۲۲ مهر ۱۳۹۶

( ۲ )

نظر شما :