دانشجویان دانشگاه تفرش موفق به ساخت ربات لیفتراک هوشمند شدند

۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۲۶ کد : ۳۱۴۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۷۲
دانشجویان مهندسی برق الکترونیک دانشگاه تفرش موفق به ساخت ربات لیفتراک هوشمند شدند.
دانشجویان دانشگاه تفرش موفق به ساخت ربات لیفتراک هوشمند شدند

 اعضای این تیم رباتیک متشکل از دانشجویان گروه الکترونیک دانشکده مهندسی برق یونس ملکوتی خواه، وحید حسینی و مهدی زنجیربند، تحت سرپرستی عضو هیات علمی این گروه دکتر علی محمد فتوحی این ربات را طراحی و ساختند.

یونس ملکوتی خواه یکی از سازندگان ربات لیفتراک هوشمند در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: این ربات  قابلیت کنترل از راه دور به فاصله ۱۰۰ متررا دارا می باشد و این فاصله قابل ارتقاء به یک کیلومتر می باشد.

وی با بیان اینکه ربات به دو صورت دستی و خودکار قابل کنترل می باشد افزود: در حالت خودکار می توان الگوی حرکتی ربات را برای رسیدن به محل بار تعیین کرد. این الگو از طریق ارتباط رادیویی برای کنترلر ربات ارسال می گردد و پس از دریافت الگوی حرکتی، ربات با ناوبری مبتنی بر این الگو و پرهیز از برخورد با موانع شروع به حرکت به سوی مقصد نموده و در مسیر حرکت  نیز قدرت موتورهای الکتریکی و نیز ارتفاع بار متناسب با شیب های مسیر تنظیم می شود.

ملکوتی خواه یادآورشد: از دیگر قابلیت های این ربات، قابلیت لیفت خودکار است که در این حالت پس از آنکه ربات به مجاورت جعبه بار مورد نظر رسید با فراخوانی این قابلیت، فاصله خود را با جعبه بار تنظیم وخود را عمود بر جعبه قرار داده و محل قرار گیری چنگک ها را بر روی پلات بار مشخص می کند. پس از آن ربات جعبه را بلند و وزن آنرا به صورت تخمینی تشخیص می دهد و در صورتی که نتواند جعبه را بلند نماید پیغام خطا صادر می کند.

این مبتکر جوان افزود: برای طراحی و ساخت این ربات در بخش نرم افزاری ۱۰ هزار خط برنامه نویسی انجام شده است. وی ادامه داد: در بخش سخت افزاری، این ربات شامل یک برد مبتنی بر میکروکنترلر به عنوان پردازشگر اصلی، ماژول های ارتباط از راه دور از نوع رادیویی، سنسور ژیروسکوپ و شتاب سنج برای تشخیص شیب مسیر و حفظ تعادل و فاصله سنج های فراصوت و مادون قرمز برای تعیین طول و ارتفاع بار و موانع موجود در مسیر و شفت انکودرهای نوری برای سنجش مسافت طی شده می باشد.

 

انتهای پیام

خبرنگار: سمیه هدایتی

عکس: روح ا... دواتگری

 

آخرین ویرایش۰۲ دی ۱۳۹۶

( ۲ )

نظر شما :