معرفی اعضاء هیات علمی بومی دانشگاه تفرش به مناسبت هفته فرهنگی این شهرستان

۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۱ کد : ۳۱۹ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۴۴

 

 

از میان کوهساران پر پیچ خم و سرسبز در شرق استان مرکزی شهری هویداست که در دامان خود مردان سرنوشت ساز تاریخ و نخبگان علمی، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی زیادی را پرورش داده است.

 

اینجا شهر تفرش است مهد علم و ادب و فرهنگ وهنر، سرزمین کوه و دشت و چشمه و آبشار و دیار خرد و اندیشه و عشق.تفرش شهر بزرگانی چون پروفسور «محمود حسابی» پدر فیزیک نوین ایران، استاد «عباس سحاب» (پدر کارتوگرافی ایران) و پروفسور «احمد پارسا» (پدر گیاه شناسی ایران) و دکتر "ابولقاسم بهرامی" (پدر میکروب شناسی ایران)، مرحوم دکتر "پروانه وثوق" مادر کودکان سرطانی ایران ودکتر "اردشیر قوام زاده" فوق تخصص خون و سرطان برترین محقق جهان است که به حق می توان به آن نام مهد فرهیختگی و شهر پدران نامدار ایرانی لقب داد.

 

مشاهیر و بزرگان پرورش یافته در تفرش هر کدام خالق نقشی بر پیکره علم و فرهنگ این مرز و بوم هستند که از جمله آنان می توان استادان بزرگ هنر خطاطی و خوشنویسی «فتحعلی واشقانی»، «علی منظوری حقیقی» و «عباس منظوری» را نام برد که به عنوان پیشکسوتان و بزرگان هنر خط ایران محسوب می‏شوند.

 

ازدیگر افتخارات این شهرستان مشهور بودن آن به شهر دانشگاهی است و دلیل این دعا وجود سه دانشگاه دولتی تفرش،پیام نور و آزاد است.

 

از این میان دانشگاه تفرش، با دارا بودن 2300 دانشجو،70  عضو هیات علمی حرکت رو به رشد خود را برای تبدیل نمودن این دانشگاه به قطب علمی و فرهنگی کشور آغاز کرده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا به آرمان تبدیل تفرش به یک شهر دانشگاهی عینیت بخشد. ایده ای که تلاش برای تحقق آن بنا بر گفته دکتر سحاب رییس دانشگاه تفرش در اولویت کاری  مجموعه  مدیریتی این دانشگاه قرار گرفته و  این دانشگاه در راستای تحقق این هدف از هیچ کوششی دریغ نمی ورزد.

 

به راستی  توسعه و پیشرفت تفرش نیازمند تلاش اساتید و دانشجویان متخصص در رشته‌های گوناگون  است که می‌توانند با تبادل اندیشه، سبب ایجاد خلاقیت و نوآوری در جامعه شده و پیشرفت همه جانبه تفرش را فراهم نمایند و هفته فرهنگی  تفرش مجالی است برای معرفی این نخبگان علمی و فرهنگی تفرش به استان و حتی کشور و فرصتی است برای الگو گیری نسل جوان و آینده ساز این شهرستان از این نخبگان برای بازگشت به همان شهرت ماندگار تفرش و درخشش بر عرصه علمی کشور و حتی جهان با نام تفرش "شهر پدران علمی ایران" است. در سالی که با نام "فرهنگ و اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی" نام گرفته فرصت سازی برای طرح مسایل و چالشها، ایجاد همگرایی بیشتر فرهنگی ،طرح اندیشه ها و تضارب آرا، ترغیب به پژوهش و خلاقیت با محوریت نهادهای آموزشی و تربیتی به ویژه دانشگاهها از نیازهای مهم کشور است

.


هفته فرهنگی تفرش تریبون مهمی در معرفی داشته های فرهنگی، شناسایی ایده های نو و مشارکت جویی است و تصمیم سازان کلان و گروه های مرجع از این فرصتها باید به نحو شایسته در بازخوانی شرایط فعلی جامعه، آسیب شناسی و تقویت بازوهای فکری و اجرایی نهایت بهره را ببرند.


شکی نیست که فرهنگ زیربنای سایر بخشهای جامعه است، شالوده ای که کلید هدفگذاری و مسیریابی مسایل جامعه را ترسیم می کند و ارتقا، حفظ و احیای فرهنگ با اتصال زنجیره های واسط امکان پذیر است.به راستی  آموزش عالی در هر جامعه نقش اساسی در جامعه به خصوص توسعه فرهنگی جامعه دارد. دانشگاه ها همواره به عنوان یکی از اساسی ترین و مهمترین مراکز فرهنگی جامعه مورد توجه قرار گرفته اند و تاثیر آنها را می توان در جای جای جامعه احساس نمود .

 

 اما مهمترین نقشی که دانشگاه ها می توانند از خود بر جای بگذارند تاثیر بر توسعه فرهنگی جامعه است. با توجه به شناختی که از پارامترهای توسعه فرهنگی به دست آمده به خوبی می توان این تاثیر را درک نمود . تجربه چهار قرن توسعه با الگوهای مختلف ، اندیشمندان و پژوهشگران حوزه فرهنگ را به این نتیجه رسانده است که توسعه در سرمایه ، تکنولوژی ، سطح صادرات و درآمد و صنعت خلاصه نمی شود : بلکه مهمترین رکن توسعه مردم یک کشور ، فرهنگ ، سطح آموزش ، نوع نگرش به نظام آموزش عالی ، برنامه های آموزشی و علاقه به پیشرفت و خلاقیت می باشد.

 

در این راستا دانشگاه تفرش با جذب 12 هیئت علمی بومی تفرش حرکت علمی عظیم را با  استفاده ازمنابع انسانی و هوش و استعداد جوانان و نخبگان این شهرستان فراهم نموده است. استادانی که هر کدام در مدارس این شهرستان و با کمک معلمان تفرشی تحصیل نموده و وارد دانشگاه های دولتی و مطرح کشور شدن و هم اکنون تعلیم، آینده سازان کشور مهمترین رسالت آنان است در دانشگاه تفرش ....

 

دکتر محمد قاسم سحاب رییس دانشگاه تفرش و عضو هیات علمی این دانشگاه است .مرحوم ابوالقاسم سحاب مورخ و نویسنده مشهور پدر بزرگ  و استاد عباس سحاب(پدر کارتوگرافی ایران)   عموی وی می باشد.

 

وی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته عمران در دانشگاه امیرکبیر،کارشناسی ارشد در رشته عمران- سازه در دانشگاه امیرکبیر و دکتری در رشته عمران – سازه در دانشگاه برادفورد انگلستان به اتمام رسانده است و ثبت دو اختراع ، تالیف و ترجمه سه کتاب،چاپ 40 مقاله علمی به زبان فارسی و لاتین، راهنمایی بیش از 40 پایان نامه کارشناسی ارشد، چهار جلد کتاب در دست چاپ، داشتن چهار اختراع در دست ثبت ، رئیس دفتر فنی ستاد امور رفاهی اعضاء هیات علمی وزارت علوم، مدیر دفتر طرح های عمرانی دانشگاه امیرکبیر،  معاونت آموزشی و پژوهشی  ورئیس دانشکده عمران دانشگاه تفرش  از مهمترین سوابق علمی و مدیریتی دکتر سحاب است.

 

دکتر سحاب در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی  توکل به خداوند، داشتن پشتوانه علمی خانوادگی، الگو برداری از فعالیت های علمی و پژوهشی پدر، عمو و پدر بزرگ در رسیدن به جایگاه های ممتاز علمی و ایجاد فضای فکری توسط آنان برای انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی را از مهمترین   عوامل موفقیت خود برای طی نمودن مدارج عالیه دانشگاهی عنوان نمود.

 

وی مهمترین مشغله فکری خود و تمامی تفرشی ها را تبدیل این شهرستان به یک شهر دانشگاهی بیان نمود و افزود: شهرستان تفرش از  تمامی امکانات و پتانسیل ها  نظیر سابقه غنی فرهنگی و علمی، برخورداری از افراد  مستعد برای فعالیت های علمی ، نزدیکی به شهر های صنعتی و وجود سه مرکز دانشگاهی و حوزه علمیه برای تبدیل شدن به شهر دانشگاهی برخوردار می باشد.

 

 

رییس دانشگاه تفرش تصریح کرد: در صورت تبدیل شهر تفرش به شهر دانشگاهی شاهد تحول در اقتصاد، فرهنگ ، امکانات رفاهی  و توسعه علمی و دانشگاهی در این شهر خواهیم بود همانطور که امروز بعد از  حدود بیست و پنج سال از تاسیس دانشگاه تفرش و به موازات آن دانشگاه آزاد شاهد تحول های چشمگیری در این شهر نسبت به 25 سال پیش هستیم که همگی آن به دنبال تاسیس دانشگاه ها در این شهرستان به وقوع پیوست.

وی بهبود وضعیت فرهنگی شهر و دانشگاه را در سایه ایجاد تعامل متقابل بین دانشگاهیان و مسئولین شهر عنوان نمود و اظهار داشت: در صورتی که بستر و امکان ایجاد تعامل و پاسخگویی نیاز دانشجویان از سوی مسئولین شهرایجاد شود مقدمات رشد فرهنگی شهرفراهم می گردد.

 

دکتر محمد حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تفرش تحصیلات  خود را در مقطع  کارشناسی در رشته ریاضی محض در دانشگاه رازی کرمانشاه،کارشناسی ارشد در رشته ریاضی محض-گرایش جبر ناجابجایی در دانشگاه تربیت مدرس تهران و در مقطع دکتری در رشته  ریاضی محض-گرایش جبر دردانشگاه تربیت مدرس تهران گذراند.

 

دانشجوی نمونه کشوری در مقطع دکتری رشته ریاضی در سال 1390، پژوهشگر برتر داتشگاه تربیت مدرس در سال 91 (رساله برتر)،پژوهشگر برتر دانشگاه تفرش در سال 92ومعاون فرهنگی و اجتماعی قابل تقدیر کشوری در هفتمین جشنواره ملی حرکت در سال 93 معتقد است تفرش شهری دانشگاهی است و راه پیشرفت آن گسترش علم و دانشگاه ها در این شهر است که دانشگاه تفرش می تواند جلو دار این حرکت هدفدار باشد.

 

وی بها دادن بیشتر به فرهنگ و امور فرهنگی و تشکیل اتاق فکر برای شهر با بهره گیری از همه افکار را  از مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه و شهر تفرش عنوان نمود و اضافه کرد: تمامی ارگان ها با اتحاد و انسجام هر سال را به نام یکی از مفاخر نسبت دهند و همایشی با شکوه در جهت شناسایی آن شخصیت حتی  در سطح کشوری برگزار نمایند.

دکتر محمد جواد عبدالهی فرد، یکی دیگر از اعضاء هیات علمی دانشگاه تفرش است.وی تمام مقاطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را  در رشته  مهندسی برق–الکترونیک  در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گذرانده است.

 

 وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی افزود: آنچه ما از دوران کودکی خود از تفرش به یاد داریم شهری است که در آن بسیاری از خانواده ها کشاورزی و دامداری داشته اند. اما اکنون شرایط خیلی متفاوت شده است چرا که مردم بیشتر مصرف کننده شده اند و کمتر خانواده ای از طریق تولید امرار معاش می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش افزود: پیشنهاد می شود با بهره گیری از نیروهای نخبه اندیشکده هایی برای ارائه مشاوره به مسئولین شهر تشکیل شود تا مسیر پیشرفت را به صورت علمی بررسی و ترسیم کرده و توسعه شهر را برنامه ریزی کنند. یقینا این حرکت می تواند منشا تحول باشد.

مهندس مرتضی صابری دیگر عضو هیات علمی بومی دانشگاه تفرش است که تحصیلات کارشناسی خود را در رشته  ریاضی کاربردی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد تفرش ،مقطع  کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه بوعلی سینا همدان  گذرانده و هم اکنون درمقطع دکتری در رشته تجارت هوشمند در کشور استرالیا مشغول به تحصیل است.

 

 

وی معتقد است توسعه فرهنگی و اقتصادی از الویت های مهم توسعه شهرستان تفرش است که این امر با  استفاده از مسئولین با تجربه و هوشمند و آشنا با مشکلات شهرستان و توجه مسئولین سطح بالای استان و کشور به این شهر با قدمت محقق می گردد.

 

این عضو هیات علمی  تاکنون بیش از 120 مقاله علمی و 2 کتاب به چاپ رسانده است .قاری قرآن کریم  و کسب رتبه های برتر قرآنی در کشور در سالیان متمادی از دیگر افتخارات فرهنگی و معنوی وی است.

 

دکتر محمد افضلی نژاد از دیگر اعضاء هیات علمی بومی شهرستان تفرش است و  از اینکه در شهری با پیشینه علمی و فرهنگی غنی رشد نموده است  احساس غرور می کند.

 

وی مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ به دلیل امکانات محدود و نبود شغل را  از مهمترین دغدغه خود برای توسعه و پیشرفت تفرش عنوان نمود و افزود: برگزاری بیشتر گردهمایی ها، مسابقات و محافل فرهنگی برای ایجاد انگیزه در جوانان از جمله  راهکارهای برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه و شهر تفرش است.

دکتر مژگان کریمی نژاد از دیگر استادان بومی  دانشگاه تفرش است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی  فیزیک اتمی مولکولی (دانشگاه علم و صنعت ایران)،کارشناسی ارشدفیزیک ماده چگال تجربی  ( دانشگاه صنعتی شریف) ودکتری فیزیک حالت جامد ( دانشگاه علم و صنعت ایران) گذرانده است.

وی معتقد است مشاهیر علمی و فرهنگی تفرش می تواند الگو برای تمامی جوانان باشد که برای جوانان تفرشی علاوه بر عامل فوق انگیزه خوبی است.

 

این عضو هیات علمی بهبود وضعیت آموزشی، اقتصادی  و اجتماعی شهر تفرش  و  بهبود وضعیت علمی دانشگاه همراه با توسعه آن را مهمترین دغدغه خود برای توسعه و پیشرفت تفرش اعلام نمود و افزود: ار آنجا که بحث فرهنگی دارای ابعاد گسترده واز موضوعات مورد نگرانی جامعه می باشد ونظر به اینکه شهر تفرش نیز از این منظراز گذشته دارای زیر ساختهای مناسب بوده می بایست با بهینه نمودن زیر ساختها و برنامه ریزی صحیح جهت هدایت قشر جوان تفرش در مسیر مناسب تلاش وبرنامه ریزی مناسب نمود.

مهندس سعیده کلانتری دیگر عضو هیات علمی بومی دانشگاه تفرش است که در دانشگاه علم وصنعت در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی برق-الکترونیک پذیرفته شد که تحصیلات خود رابصورت انتقالی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر(واحد تفرش)ادامه و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق-قدرت پذیرفته شد که که بصورت انتقال در دانشگاه تفرش تحصیل نموده است.

وی نبود فضای مناسب برای اشتغال جوانان ، کمبود فضاهای فرهنگی، کمبود امکانات بهداشتی-درمانی و وضعیت تحصیلی مدارس که نسبت به سالهای گذشته افت قابل توجهی داشته است را مهمترین دغدغه برای توسعه و پیشرفت تفرش عنوان نمود.

 

وی افزود: همه موارد فوق سبب کاهش تدریجی جمعیت شده و در نهایت مانع توسعه و پیشرفت شهر می گردد که در درجه اول باید وضعیت اشتغال جوانان مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد .همچنین برای کمک به پیشرفت شهر همکاری و حضور دلسوزانه متخصصین بومی که در تهران و سایر نقاط کشور مشغول فعالیت هستند مثمر ثمر و تا حد زیادی ضروری به نظر می رسد.

مهندس نفیسه آقابابایی دیگر عضو هیات علمی بومی دانشگاه تفرش که تحصیلات خود در مقطع کارشناسی در رشته شیمی کاربردی در دانشگاه بوعلی سینا همدان و در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت معلم تهران در رشته شیمی کاربردی گذرانده است.

 

وی معتقد است یکی از راه های  بهبود وضعیت فرهنگی شهر تفرش بومی بودن مدیران شهر است تا زمینه بالندگی اقتصادی شهر فراهم گردد.

 

مهندس مینو شریعتی دیگر عضو هیات علمی بومی دانشگاه تفرش است که تحصیلات خود را درمقطع کارشناسی در رشته شیمی محض در دانشگاه الزهرا (س) و کارشناسی ارشد را در رشته شیمی گرایش تجزیه دانشگاه آزاد اراک گذرانده است.

 

وی  مهمترین آرزوی خود راتوسعه دانشگاه دولتی تفرش با استفاده از اساتید و جوانان با استعداد تفرشی  و اساتید خارج از تفرش جهت ارتقاء سطح علمی دانشگاه عنوان نمود .

این استاد دانشگاه افزود: جوانان با استعداد تفرشی به علت عدم اشتغال در تفرش از این شهر خارج شده اند و در جایی که نیاز به مهارت و تخصص ایشان بوده است جای خالی آنها با افرادی غیر بومی پر گشته است که جهت استفاد بهینه از هزینه و وقت افراد، بهتر است هر شخص در نزدیکترین مکان زندگی به اشتغال بپردازد در اینصورت روحیه تلاش و کوشش و پژوهش تقویت می گردد.

 

دکتر آرش کریم خانی عضو هیات علمی دانشگاه تفرش تحصیلات دانشگاهی خود را از مقطع کارشناسی تا دکتری در دانشگاه های صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و تربیت مدرس تهران در رشته مهندسی برق گرایش مخابرات و الکترونیک گذرانده است.

 

وی نیز معتقد است که تفرش از پتانسیل بیشتری برای شکوفایی علمی و فرهنگی برخوردار بوده و باید ترتیبی اتخاذ گردد تا از نیروهای انسانی بومی مستعد در عرصه های علمی و فرهنگی به بهترین نحو ممکن استفاده شود و امکانات مادی و معنوی بیشتر به کار گرفته شوند.

 

این عضو هیات علمی در پایان  استفاده از افراد معتقد به فرهنگ اسلامی- ایرانی که با محیط فرهنگی تفرش آشنا می باشند در مسئولیت های کلیدی و عزم عمومی برای توسعه دانشگاه تفرش را مهمترین راهکار برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه و شهر تفرش عنوان نمود و اظهار امیدواری نمود با برنامه ریزی بهتر و نظر سازنده تر ، زمینه رشد علمی، فرهنگی و اقتصادی بیشتر شهر تفرش فراهم گردد.

 

استاد "احمد عبدالهی" از اعضاء هیات علمی رشته ریاضی که بیشتر دوران خدمت خود را در دانشگاه تفرش در حوزه های مختلف  معاونت آموزشی، رییس دانشگاه و معاونت اداری مالی  انجام وظیفه نموده است،مهندس بهزاد بهنبیان و مهندس محمود رضا شاهوردی از اعضاء هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری دانشگاه تفرش می باشند که هم اکنون در مقطع دکتری تحصیل می نمایند که همگی تربیت یافته در مهد علم و دانش تفرش می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۲۱ آبان ۱۳۹۳

( ۲ )

نظر شما :