راه اندازی مرکز ترویج اکولوژی انسانی در دانشگاه تفرش

۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۸:۱۱ کد : ۳۳۷۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۱۳
یک محقق در حوزه اکولوژی از ایجاد "مرکزترویج اکولوژی انسانی" به عنوان یک دپارتمان میان رشته ای درآینده نزدیک در دانشگاه تفرش خبر داد.
راه اندازی مرکز ترویج  اکولوژی  انسانی در دانشگاه تفرش

دکتر" منوچهر ریاحی" روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: این مرکز به عنوان یک گام مهم محلی با چشم انداز جهانی در راستای نجات کره زمین و در وهله اول با آغاز از تبدیل دانشگاه تفرش به یک "دانشگاه سبز واقعی" در آینده نزدیک آغاز می گردد.

وی اظهار امیدواری نمود: به موازات ایجاد "مرکز ترویج اکولوژی انسانی" دپارتمان ها و گروه های مدیریت سبز با جامعه هدف اعضای هیات علمی، مسئولان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تفرش در قالب یک برنامه آموزش عمومی  8 ساله (اموزش های تفکیک شده دوساله کوتاه مدت، 4 ساله میان مدت و 8 ساله دراز مدت) برای رسیدن به سال 1404 و مطابق با 2025 میلادی که سال چشم انداز جهانی برای نجات کره زمین می باشد در این دانشگاه فعال می گردند.

 این محقق بین المللی اکولوژی انسانی با بیان این که هر اقدام محلی که مختل کننده چرخه های محیط زیستی است، می تواند باعث معضل جهانی گردد ادامه داد: با ایجاد "مرکز ترویج اکولوژی انسانی" در آینده، ایده های بوم شناختی (اکولوژیکی) برای نجات تنها کره خاکی از محققان، پژوهشگران و حتی شهروندان بومی در این مرکزجمع آوری گردیده و پس از پردازش علمی در حد اجرایی به دیگران به منظور آموزش ارائه  می گردد.

دکتر ریاحی افزود: دانشگاه تفرش رتبه 18 دانشگاه های کشور را در زمینه دانشگاه سبز داراست و تلاش مسئولین این دانشگاه در گام نهادن به سمت دانشگاه سبز و حامی محیط زیست قابل ستایش است که این امر عزم ما را در ایجاد "مرکز بوم شناسی دانشگاه تفرش" دو چندان می کند.

 وی تصریح کرد: برخی از دانشگاه ها با تجهیز نمودن دانشگاه به سیستم های خورشیدی، برخی با اجرای تفکیک از مبداء پسماند، برخی با حرکت در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و غیره توانسته اند در حرکت سبز نمودن دانشگاه خود گام بردارند ولی مدیریت آب (پاک نگهداشتن و مصرف بهینه)  توجه به پاک نگهداشتن خاک (با حرکت در راستای تفکیک از مبداء پسماندهای تولیدی) جلوگیری از آلودگی هوا (با مدیریت سوخت های فسیلی) و مصرف بهینه سوخت (با استفاده از انرژی های تجدید پذیر)  پیشنهاد  و راهگشای حرکت محلی از درون دانشگاه سبز تفرش می باشد.

وی تصریح کرد: فرصت نجات کره زمین و حرکت صحیح در راستای توسعه پایدار و اجرای مصوبات اجلاس های سران کره زمین در صورت مدیریت صحیح این معضل استوار می باشد.

 محقق بین المللی اکولوژی انسانی  ادامه داد: دانشگاه های جهان در استفاده از انرژی های خورشیدی اقدامات خوبی را انجام داده اند که در این زمینه پیشنهاد می گردد  نیروگاه خورشیدی با جذب سرمایه گذار خارجی به صورت پایلوت در دانشگاه تفرش به عنوان اقدامی مناسب در راستای استفاده از انرژی خورشیدی در تامین برق مورد نیاز دانشگاه و حتی انتقال مازاد برق تولیدی به شهر تفرش ایجاد گردد.

وی افزود:  اگر دانشگاه ها با ایجاد مرکزی برای ترویج اکولوژی انسانی گام بردارند علاوه بر بهبود محیط زیست در جهان، در راستای آموزش مردم بومی برای رعایت الفبای محیط زیستی، در رعایت چرخه های طبیعت زندگی روزمره خود گام برداشته و این مرکز بوم شناسی به مرکزی همه جانبه و چند منظوره در راستای نجات کره زمین مطابق منشور "دستور کار21"  تبدیل می گردد.

لازم به ذکر است اکولوژی انسانی با ابعاد وسیع خود، دربرگیرنده رشته های معماری، شهرسازی، محیط زیست، علوم اجتماعی، مدیریت پسماند، ترافیک، انرژی و ...... به صورت میان رشته ای می باشد.

 

آخرین ویرایش۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

( ۲ )

نظر شما :