آینه (اتاق) پرو مجازی ۳ بعدی لباس طراحی و ساخته شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۳۵۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۷۸۸
عضو هیات علمی دانشگاه تفرش و یکی از محققان پروژه «طراحی و ساخت آینه (اتاق) پرو مجازی ۳ بعدی لباس» از طراحی و ساخت آینه (اتاق) پرو مجازی ۳ بعدی لباس برای اولین بار در خاورمیانه خبرداد.
آینه (اتاق) پرو مجازی ۳ بعدی لباس طراحی و ساخته شد

دکتر "محمد جواد عبدالهی فرد" روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: آینه (اتاق) پرو مجازی سه بعدی لباس، امکان پرو لباس به صورت مجازی بدون نیاز به پوشیدن آن را  فراهم می نماید.

وی در خصوص نحوه عملکرد این آینه خاطر نشان کرد: با قرار گرفتن هر شی در مقابل این آینه جادویی، سیستم های تشخیصی در ابتدا انسان بودن آن را مورد بررسی قرار داده و سپس ابعاد بدن فرد، توسط سنسورهای پیشرفته سه بعدی اسکن خواهد شد و نقشه سه بعدی بدن تهیه می شود.

  این محقق افزود:  سپس با حرکت دست فرد می تواند  دستگاه را کنترل و  سپس لباس مورد نظر خود را انتخاب نماید و با این کار به صورت مجازی لباس روی بدن فرد می نشیند. به این ترتیب افراد می توانند با صرف زمانی بسیار کم لباس های متنوعی را تست کنند.

  عبدالهی فرد ادامه داد: این قابلیت می تواند بدون اینکه مزاحمتی را برای فروشنده ایجاد کند، موجب افزایش رضایت مشتری هنگام  خرید گردیده و مشتری در نهایت اطمینان خواهد داشت که تعداد قابل توجهی از لباس های موجود در فروشگاه را امتحان و بهترین انتخاب ممکن را داشته است.همچنین این دستگاه می تواند برای طراحان لباس چک اولیه لباس قبل از دوخت مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه از تلفیق چندین سیستم فناورانه تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: سیستم تشخیص انسان، سیستم تشخیص دقیق اعضای بدن، سیستم دنبال کننده پیشرفته سه بعدی، سیستم بازشناسی حرکت، موتور گرافیکی پیشرفته سه بعدی، رابط کاربری هوشمند از اجزای تشکیل دهنده این سیستم به شمار می روند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش با بیان این که نمونه های خارجی این دستگاه با قیمتی حدود 5 برابر نمونه ساخته شده موجود می باشد تصریح کرد: ایده اولیه ساخت این دستگاه بر اساس نمونه های خارجی در ابتدا در کلاس درس بینایی ماشین در حدود 4 سال پیش مطرح  گردید  که دو تن از محققان اصلی این طرح ،  علی رفیعی وعلی ذاکری که در آن زمان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش بودند، از این ایده استقبال کردند و به صورت جدی کار روی آن را پس از فراغت از تحصیل شروع کردند. گزارش های اولیه نشان دهنده نتایج موفقیت آمیزی بود. موفقیت های اولیه ما را ترغیب کرد که دستگاه را به سمت تجاری سازی پیش ببریم.

 

 عبدالهی فرد افزود: این پروژه در واقع پروژه ای بسیار چالش برانگیز است  که از جمله این چالش ها می توان به نحوه مدلسازی سه بعدی بدن، نحوه مدلسازی لباس ها، نحوه حرکت دادن بافت لباس همراه با حرکت بدن، و پاسخ گویی دستگاه به صورت زمان واقعی اشاره کرد.

 وی با بیان این که فرهنگ غلط کار در کشور باعث شده بسیاری از دانشجویان پس از فراغت از تحصیل به دنبال صندلی های آماده باشند و کمتر کسی حاضر باشد ریسک تولید را به جان بخرداظهار داشت: حتی بسیاری از کسانی که اقدام به تاسیس شرکت های خصوصی می کنند، کار خود را از واردات و واسطه گری شروع می کنند. جسارت مثال زدنی این مهندسان جوان برای تولید یک محصول بسیار پیچیده تنها با اتکا به دانش فنی داخلی بسیار قابل احترام است. پس از طی مراحل دشواری که چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ تامین مالی پروژه پشت سرگذاشته ایم، به نظر می رسد محصول قابلیت ورود به بازار را پیدا کرده و می تواند تحول عمده ای را در عرصه مد و لباس ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه محصول اکنون ساخته شده و آماده ورود به بازار است، گفت: برای اولین بار است که چنین طرحی در ایران و خاورمیانه به تولید رسیده است امید است موفقیت این طرح و طرح های مشابه در دانشگاه موجب تقویت روحیه تولید و اتکا به توانمندی های داخلی شده و الگوی مناسبی را برای سایر دانشجویان نیز فراهم آورد.

آخرین ویرایش۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

( ۶ )

نظر شما :

مهدی پاشازاده ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۲
خیلی عالی وقتی این رویداد ها رو میبینم میخواهیم بال در بیاریم تبریک میگم به استاد عزیرمون انشاءالله موفقیت های بیشتر آرزو میکنیم براشون