کارگاه آموزشی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تفرش برگزار شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۶ کد : ۴۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۸۲۴

 

همزمان با سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب،کارگاه آموزشی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و تاثیر بیمه و تامین اجتماعی در آن به همت مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش و همکاری کانون بصیرت و اندیشه و با حضور مدیران و دانشجویان در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

یک استاد دانشگاه در این مراسم گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که توانایی عبور از بحران را داشته و ازقابلیت انعطاف در شرایط مختلف نیز برخوردار است.

 

دکتر "احمد گودرزی" با بیان این که اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت اقتصاد توسعه یافته است افزود: در این اقتصاد علاوه بر تعامل پویا با دنیای خارج و استفاده از امکانات تجارت آزاد، امنیت اقتصادی کشور حفظ شده و نوسانات محیط بین المللی اقتصادی و تهدیدهای آن، کمترین تأثیر سوء را در روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصادی دارند.

 

وی تصریح کرد: در آموزه های اسلامی نیز به شاخص های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی اشاره شده است که قاعده نفی سبیل، عدم اسراف، نهی از اخلال در نظام و نهی از اتراف از مهترین این شاخص هاست.

 

این استاد دانشگاه نرخ پایین بیکاری و بیکاری پنهان، بهره وری بالای نیروی کار، دو قطبی نبودن جامعه،سرمایه اجتماعی بالا، تنوع درآمدهای صادراتی کشور ونرخ رشد اقتصادی بالا را  از شاخص های نشان دهنده برقراری اقتصاد مقاوم دانست  و اضافه کرد: در صورتی که اقتصادی دارای  این شاخص ها باشد، می توان آن را اقتصادی مقاوم دانست که کمترین تأثیر را از شوک های وارده به اقتصاد را پذیرفته و توانایی بازسازی سریع پس از ورود شوک را دارد.

 

دکتر گودرزی با بیان این که راهبردهای بلند مدت و کوتاه مدت در کنار سیاست های کلان و خرد سیاست های اقتصاد مقاومتی معمولا به دو بخش بلندمدت  و کوتاه مدت قابل تقسیم است اظهار داشت:  در اقتصاد مقاومتی بلندمدت اقتصادی ترسیم می شود که در عین تعامل پویا با دنیای خارج از توانایی مقاومت در برابر تهدیدهای خارجی نیز برخوردار است و در مقابل  اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت نیز بر بسیاری از شاخص های یک اقتصاد توسعه یافته مانند کاهش وابستگی به نفت، تنوع در کالاهای صادراتی، کاهش بیکاری و ... نیز تأکید دارد.

 

وی اظهار داشت: با این حال به منظور عبور از شرایط بحران، در اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت ممکن است سیاست هایی اتخاذ شود که در بلند مدت توصیه نمی شود. در این خصوص می توان به سیاست هایی مانند سیاست های تنظیم بازار و توزیع کالا از سوی دولت اشاره کرد.

 

در پایان این نشست دانشجویان در قالب پرسش و پاسخ سوالات خود را پیرامون موضوع کارگاه آموزشی بیان نمودند.

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۲۸ بهمن ۱۳۹۳

( ۱ )

نظر شما :