۳ آزمایشگاه تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه تفرش راه‌اندازی شد

۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۴۱۷۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۳۱۶
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش از افتتاح دو آزمایشگاه تحقیقاتی و یک آزمایشگاه آموزشی در دانشگاه تفرش خبر داد.
۳ آزمایشگاه  تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه تفرش راه‌اندازی شد

مهندس "نفیسه آقابابایی" روز شنبه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش با حمایت‌های مدیر پژوهش و فناوری و همت رئیس آزمایشگاه مرکزی و زحمات سه عضو هیات علمی دانشگاه تفرش توانست سه آزمایشگاه آب، محیط‌زیست و فیزیک حالت‌جامد را تجهیز و آماده نصب و راه‌اندازی کند و به مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه اضافه کند و گامی بلند در راستای ارتقا علمی پژوهشی دانشگاه تفرش بردارد.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مرکزی باهدف ترویج فرهنگ و ایجاد زیرساخت مشارکت جمعی در آزمایشگاه‌ها و ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به محققین دانشگاهی و صنعتی و کاربرد بهینه ظرفیت‌های آزمایشگاهی دانشگاه در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه و خدمات‌رسانی به مؤسسات خارج از دانشگاه و با تلاش در جهت افزایش بهره‌وری و ارتقای توان پژوهشی اساتید و محققین، در دانشگاه تفرش از سال 94 شکل گرفت.

 

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش افزود: علاوه بر این آزمایشگاه مرکزی با حمایت رئیس دانشگاه و پیگیری مدیر  پژوهش  و فناوری برای ساخت ساختمان آزمایشگاه مرکزی اقدام نمود که تاکنون حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که به‌صورت ساختمانی آزمایشگاهی طراحی و ساخت و در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

آقابابایی گفت: با توجه به اینکه رویکرد سازمان‌ها به مقوله محیط‌زیست، رویکردی کاربردی است، در همین راستا و در جهت کمک به گسترش آن در کشور، دانشگاه تفرش آزمایشگاه کاربردی محیط‌زیست را باهدف جهت‌دهی و تعامل میان تیم‌های دانشگاهی، سازمان‌ها در استان مرکزی و کشور همچنین صنایع باهمت دکتر محمود رضا شاهوردی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه راه‌اندازی کرد.

وی افزود: این آزمایشگاه درصدد است با کسب استاندارهای لازم به‌عنوان آزمایشگاه مرجع و معتمد در سطح کشور شناخته و فعالیت کند.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش اظهار کرد: این آزمایشگاه مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته ازجمله دستگاه یون کروماتوگرافی (IC) است و می‌تواند آماده ارائه خدمات به بخش صنعت ازجمله آب و فاضلاب و سایر متقاضیان باشد..

وی افزود: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی، راه‌اندازی این آزمایشگاه در دانشگاه تفرش ضرورت داشت و امید است با افزوده شدن این آزمایشگاه به جمع آزمایشگاه‌های دانشگاه تفرش، در زمینه عرضه خدمات پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی و تسهیل امور متقاضیان به‌ویژه بخش صنعت، گام‌های مؤثری با پیگیری‌های مسئول این آزمایشگاه برداشته شود.

رئیس آزمایشگاه مرکزی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اصلی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، به‌روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه‌ها است که با اضافه شدن دستگاه کروماتوگرافی یونی به مجموعه دانشگاه تفرش قابلیت اندازه‌گیری تمامی آنیون‌ها و کاتیون‌های موجود در نمونه‌های آب و فاضلاب با تشخیص کمتر از ۱۰ مایکرو گرم بر لیتر امکان‌پذیر شد.

آقابابائی با برشمردن مزایای دستگاه یون کروماتوگرافی تصریح کرد: بالا بودن میزان صحت، دقت و سرعت‌بالای آنالیز از مزایای این دستگاه است.

 

وی با تأکید بر اینکه امروزه با توجه به کمبود منابع آب و لزوم مدیریت و برنامه‌ریزی جامع منابع آب‌وخاک باهدف حفظ و ارتقای محیط‌زیست، آزمایشگاه پژوهشی آب از مجموعه آزمایشگاه‌های علوم و مهندسی آب به همت دکتر محمدرضا برومند عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تفرش نصب و راه‌اندازی شد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی گفت: ازآنجایی‌که مدیریت یکپارچه منابع آب یکی از چالش‌های پیچیده است که به‌عنوان یک اولویت در سیاست‌گذاری‌ها در سطح جهانی موردتوجه قرارگرفته و تغییرات در حال وقوع در اقتصاد، تکنولوژی و حتی اقلیم، نیازمند نسل جدیدی از افراد متخصص است، امید است با انجام پژوهش‌های علمی در راستای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی مرتبط در این راستا دانشگاه تفرش بتواند خدمات ارزنده‌ای را در سطح آزمایشگاه‌های منطقه و کشور پوشش دهد.

آقابابائی افزود: علاوه بر این دو آزمایشگاه، آزمایشگاه فیزیک حالت‌جامد با کاربری آموزشی به همت دکتر بهرام بهرامی، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه تفرش راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه قابلیت انجام آزمایش‌های مختلف در گرایش حالت‌جامد را دارد، راه‌اندازی این آزمایشگاه را به‌منظور آماده‌سازی دانشجویان برای تحقیق در زمینه فیزیک حالت‌جامد عنوان نمود.

رئیس آزمایشگاه مرکزی گفت: در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش بانک جامع اطلاعاتی از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تفرش تهیه و در سامانه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران بارگذاری گردید.

 

آخرین ویرایش۲۱ فروردین ۱۳۹۸

( ۴ )

نظر شما :