تفاهم نامه همکاری طراحی و ساخت دستگاه تولید آب از هوا و سیستم فتوولتائیک بین دانشگاه تفرش و شرکت صنعتی پارس لیزر منعقد شد

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۲ کد : ۴۷۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۰۵
مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش از انعقاد تفاهم نامه همکاری طراحی و ساخت دو دستگاه تولید آب از هوا و سیستم فتوولتائیک بین دانشگاه تفرش و شرکت صنعتی پارس لیزر خبر داد.
تفاهم نامه همکاری طراحی و ساخت دستگاه تولید آب از هوا و سیستم فتوولتائیک بین دانشگاه تفرش و شرکت صنعتی پارس لیزر منعقد شد

دکتر" سهیل واشقانی فراهانی" در گفتگو با روابط عمومی گفت:  این تفاهم نامه با هدف تعمیق روابط بین صنعت و دانشگاه و توسعه فعالیتهای دانش بنیان منعقد گردید که مجری  دو طرح  ساخت دستگاه تولید آب از رطوبت هوا و  طرح سیستم خورشیدی متمرکز کننده در دانشگاه تفرش دکتر رامین مهدی پور عضو هیات علمی گروه  مهندسی مکانیک می باشد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مقابله با بحران کمبود آب، بکارگیری فناوری‌های نوین برای تولید مایه حیات است. در همین راستا فناوری تولید آب از رطوبت هوا در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف جهان مطرح و پیشنهاد شده است که دستگاه تولید آب از هوا در راستای تفاهم نامه مشترک طراحی و ساخته می شود.

مدیر عامل شرکت صنعتی پارس لیزر نیز در حاشیه انعقاد این تفاهم نامه در گفتگو با روابط عمومی گفت: امروز راه برون رفت از چالشهای تولید و راه نجات شرکتهای صنعتی از بحران اقتصادی موجود، بدون شک نوآوری، به کارگیری ایده های خلاقانه و تعمیق روابط بین صنعت و دانشگاه است که این مهم بدون ارتباط موثر و مفید صنعتگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان حاصل نخواهد شد.

مهندس فلاح افزود: در همین راستا و به منظور توسعه فعالیتهای دانش بنیان،شرکت صنعتی پارس لیزر مصمم به ساخت دستگاه تولید آب از هوا از طریق مشارکت و همکاری با دانشگاه تفرش شد و طرفین موفق به انعقاد تفاهم نامه همکاری در طراحی و ساخت این دستگاه شدند.

وی تصریح کرد: دستگاه تولید آب از هوا، یکی از راههای نوین و کارآمد حل مشکل کم آبی و بحران آب است که گریبان گیر این کشور نیز می باشد. فناوری تولید آب از هوا یکی از فناوریهای نسبتا جدیدی است که در آن رطوبت موجود در هوا تحت فشار متراکم شده و طی فرایند خنک کنندگی به آب تبدیل می شود.

مدیر عامل شرکت صنعتی پارس لیزر ادامه داد:این دستگاه می تواند در ظرفیت های مختلف از 2 تا 10000 لیتر تولید آب در روز طراحی و ساخته شود و طیف وسیعی از نیازهای آب آشامیدنی در کاربردهای خانگی، صنعتی و اداری را به روشی بهداشتی، با کیفیت و مقرون به صرفه مرتفع نماید. همچنین این امکان وجود دارد که برق مصرفی این دستگاه نیز از انرژیهای تجدید پذیر و پاک تامین گردد.

 

مدیر پروژه شرکت توان آفتاب مجری و سرمایه گذار طرح نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک 10 مگاواتی در استان مرکزی نیز در این خصوص گفت:این شرکت با بهره گیری از نیروهای انسانی تحصیلکرده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، به تحقیق و توسعه در طرحهای مرتبط با استفاده از انرژی خورشیدی فعال بوده و این مسیر را از طریق همکاری با دانشگاههای کشور هموارتر می کند.

مهندس" علی غفاری" اضافه کرد:  در همین راستا و پس از آشنایی با تحقیقات دکتر مهدی پور عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه تفرش در حوزه انرژیهای تجدید پذیر، این شرکت علاقه مند به مشارکت در طرح ساخت دستگاه متمرکز کننده خورشیدی فتوولتائیک شد که نهایتا منجر به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین طرفین گردید.

 وی با بیان این که پنلهای فتوولتائیک جهت تولید برق از انرژی خورشید به کار می رونداظهار داشت:عیب اساسی این پنلها بازده پایین و قابلیت تولید توان کم آنهاست به نحوی که امروز بازده بهترین مدلهای آن به بیش از 20 درصد نمی رسد که یکی از روشهای مناسب جهت افزایش بازده این پنلها استفاده از سیستم متمرکز کننده با استفاده ازردیاب و آینه‌ها است تا مقدار زیادی از نور خورشید به پنل فتوولتائیک برای تولید برق منعکس گردد.

 

آخرین ویرایش۱۰ مهر ۱۳۹۸

( ۳ )

نظر شما :