نشست توجیهی اجرای طرح تحقیقاتی برآورد پایلوت طرح ملی میزان شیوع اختلالات ژنتیکی، در دانشگاه تفرش برگزار شد

۰۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۶ کد : ۵۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۸۹۱

 

 نشست توجیهی اجرای طرح تحقیقاتی با عنوان برآورد پایلوت طرح ملی میزان شیوع اختلالات ژنتیکی عصر روز سه شنبه سوم آذر در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

متخصص ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این نشست  از اجرا طرح تحقیقاتی برآورد پایلوت طرح ملی میزان شیوع انواع اختلالات ژنتیکی در ساکنین شهرهای کمیجان، آشتیان، تفرش و فراهان به روش غربالگری و رسم شجره‌نامه ژنتیکی خبر داد.

 

دکتر "علیرضا شهجردی" افزود:آخرین تحقیقات در این خصوص در آمریکا بر روی پنج هزار نفر انجام شده است که هم اکنون این طرح در ایران با جامعه آماری 105 هزار نفر یعنی درست 21 برابر طرحی که در دنیا کار شده است در چهار شهرستان استان مرکزی  در حال انجام است که این امر نشان دهنده این است که ما از دنیا در زمینه ژنتیک  عقب نیستیم.

 

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح می‌توان به آمار مناسبی از میزان انواع اختلالات ژنتیکی دست یافت و از بروز این نوع بیماری‌ها کاست تصریح کرد: تبدیل نسل ایران به نسل سالم و کارآمد و جلوگیری از اختلالات ژنتیکی مهمترین هدف اجرای این طرح تحقیقاتی است که همکاری دانشگاهیان در اجرای موفق این طرح، مقدمات سلامت ژنتیکی ایران و ارتقاء نظام سلامت جامعه را به دنبال دارد.

 

در این نشست که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و با همکاری مدیریت فرهنگی و اجتماعی و مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه برگزار شددانشجویان و کارکنان دانشگاه با انواع بیماری‌های ژنتیک و نحوه جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به ناراحتی‌های ژنتیکی آشنا شدند.

 

 

 

آخرین ویرایش۰۴ آذر ۱۳۹۴

نظر شما :