در راستای افزایش راندمان تولید برق

دستگاه متمرکز کننده فتوولتائیک (CPV) خانگی در دانشگاه تفرش طراحی و ساخته شد

۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸ کد : ۶۲۸۷ اخبار
تعداد بازدید:۸۶۳
در پی‌ همکاری مشترک صورت پذیرفته فی مابین دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تفرش، پژوهشگاه نیرو و شرکت پارس لیزر ، دستگاه متمرکز کننده فتوولتائیک (cpv) خانگی، در دانشگاه تفرش طراحی و ساخته شد.
دستگاه متمرکز کننده فتوولتائیک  (CPV) خانگی در دانشگاه تفرش طراحی و ساخته شد

به گزارش روابط عمومی، طراحی و ساخت این دستگاه در آزمایشگاه انرژی‌های نو دانشگاه تفرش زیر نظر دکتر  مهدی پور عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش انجام و به اتمام رسیده است.

مهندس شهریاری عضو تیم طراحی و ساخت این طرح در گفتگو با روابط عمومی گفت: در این طرح دیش خورشیدی وجود دارد که حرکت خورشید را دنبال و از سیستم  موسوم به MCPV استفاده شده است که می‌توان تشعشع خورشید را با10 تا 30 برابر نور خورشید بر روی سلول خورشیدی متمرکز کرد.

مهندس" اسماعیل شهریاری" اضافه کرد: برای حصول عملکرد مناسب لازم است که سلول خورشیدی خنک شود که این موضوع توسط آب خنک ‌شده و نیز آب گرم تولید شده را می‌توان در مصرف واحد خانگی مورد استفاده قرار داد که نهایت این طرح باعث می‌شود که میزان تولید برق سلول خورشیدی نسبت به سطح تشعشع ورودی بیشتر و هزینه نهایی کاهش یابد.

وی توان جهت یابی اتوماتیک حرکت خورشید در طول روز، توان تغییر نقطه ی کانونی دستگاه برای دریافت بیشترین اشعه ی ممکن، وجود سیستم جهت تولید آب‌گرم ، تعبیه‌ی یک رادیاتور خنک‌کننده سلول‌های خورشیدی در همین سیکل جهت افزایش راندمان تا 35 درصد و حصول بیشترین راندمان را از مهمترین قابلیت های شاخص این دستگاه عنوان نمود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این سیستم به زودی تجاری سازی گشته و در بازار عرضه گردد.

آخرین ویرایش۱۴ دی ۱۴۰۰

( ۳ )

نظر شما :