استاندار مرکزی:

هم افزایی همه ارکان جامعه با محوریت مجامع علمی و دانشگاهی سبب ایجاد تحول می شود

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۶۴۳۱ اخبار
تعداد بازدید:۶۹۸
استاندار مرکزی با اشاره به سند ایجاد تحول در جامعه در دولت سیزدهم، گفت: همگرایی و هم افزایی همه ارکان جامعه با محوریت مجامع علمی و دانشگاهی سبب ایجاد تحول می شود.
هم افزایی همه ارکان جامعه با محوریت مجامع علمی و دانشگاهی سبب ایجاد تحول می شود

"فرزاد مخلص الائمه" در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشگاه تفرش، با بیان این مطلب که فاصله معناداری بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در بخش های مختلف جامعه وجود دارد، اظهار کرد: وجود گفتمان مسئله محور می تواند به شناخت موانع، وضعیت موجود و مطلوب منجر شود.

وی با بیان اینکه دولت از ابتدا درصدد تدوین سند تحول بوده است، افزود: این سند اسفندماه سال گذشته به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد، سند دارای ۳۷ موضوع است و ۱۳۴ چالش و ۲۳۶ نشانگر وضعیت مطلوب در آن برشمرده شده که این چالش ها اجازه تحقق شرایط مطلوب را نمی دهد، همچنین ۲۸۸ عامل نیز شناسایی و ۴۰۱ راهبرد اجرایی نیز تدوین شده است و در ذیل این راهبردها ۱۰۲۳ اقدام اجرایی در سه افق زمانی کوتاه مدت(پایان سال ۱۴۰۱)، میان مدت (پایان ۱۴۰۲) و بلندمدت(پایان دوره دولت سیزدهم) طراحی شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در این سند به موضوع آموزش عالی باز می گردد که شامل چهار چالش، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام اجرایی می شود، در نشانگرهای وضع مطلوب، افزایش توسعه یافتگی علوم و فناوری های نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور با تاکید بر علوم انسانی تحولی مطرح شده است.

مخلص الائمه عنوان کرد: سند تحول، سندی ملی و در اختیار همه وزارتخانه ها، اقدامات هریک از آنها معلوم  و دارای برش استانی و دستگاهی است. دانشگاهها علاوه بر اجرای راهبردهای آموزش عالی این سند، پشتیبانی کل این سند را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در خصوص اجرای این سند، نبایست منتظر ابلاغیه دستگاه های مرکزی بود چراکه اجرای بخشی از این سند تا پایان امسال محقق شود.

استاندار مرکزی با اشاره به استقلال دانشگاه تفرش، خاطر نشان کرد: این اقدام موثر با حرکت جهادی و علمی هیات علمی دانشگاه به خوبی پاسخ داده شود. شهرهای تفرش، آشتیان و فراهان مهد پرورش مفاخر هستند؛ مفاخرپروری باید ادامه داشته باشد که مرکز اصلی پرورش مفاخر دانشگاهها هستند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: در تفرش به دنبال راه اندازی صنایع نیستیم بلکه می خواهیم شهری دانشگاهی و گردشگری باشد.

"ولی الله بیاتی"، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای دانشگاه تفرش توسط هیات امنا، امروز را روز تولدی دوباره برای تفرش دانست و افزود: امروز با ایجاد هیات امنای مستقل دانشگاه تفرش ، استقلال این دانشگاه تضمین شد و تصمیمات امروز آینده روشنی را نوید می دهد.

وی اظهار کرد: این دانشگاه سال ۱۳۶۵ به عنوان دانشگاه جامع با ۱۷ دانشکده به تصویب رسید و انتظار می رود که وزارت علوم مصوبه سال ۶۵ را اجرایی کند چراکه ظرفیت آن در تفرش وجود دارد.

بیاتی با تاکید بر اینکه در تفرش به دنبال راه اندازی صنایع نیستیم بلکه می خواهیم تفرش شهر دانشگاهی و گردشگری باشد، گفت: در گذشته شغل اصلی مردم تفرش معلمی بوده و دور از ذهن نیست که این شهر دانشگاهی هم باشد، مردم با تمام توان پای کار هستند تا این اهداف محقق شود.

وی تصریح کرد: توان این دانشگاه باید در استان نمود داشته باشد به طوری که کمک صنعت باشد، دانشگاه امکانات بسیاری از جمله هزار هکتار زمین در اختیار دارد و باید برای این امکانات برنامه داشت، نمی توان این اراضی را سال ها بدون استفاده نگه داشت و قطعا با کمک هیات امنا در این خصوص برنامه ریزی خواهیم داشت.

بیاتی اضافه کرد: مدیران و اساتید این دانشگاه باید جهادی و انقلابی باشند و افرادی باید جذب شوند که تفکر رشد و توسعه دانشگاه را در سر داشته باشد، پیشرفت منوط به وحدت است و قطعا با هم افزایی می توان تفرش را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

فرماندار تفرش نیزدر این آیین گفت: سال گذشته در جریان آمایش، دانشگاه تفرش در حال تضعیف بود و این اتفاق در شرایط جابجایی دولت و نداشتن نماینده ای در مجلس شورای اسلامی در حال وقوع بود که با تلاش مجموعه دانشگاه در جهت حفظ استقلال دانشگاه اقدام شد و امروز در کنار حفظ استقلال، با مصوبات هیات امنای دانشگاه، ۵۰ سال آینده این دانشگاه نیز تضمین شد.

عبدالرضا حاج علی بیگی با بیان اینکه با تصویب راه اندازی دانشکده های جدید در این دانشگاه، نگرانی مردم تفرش رفع شد، افزود: مردم تعصب خاصی به این دانشگاه دارند و لازم است که به تفرش به عنوان یک شهر دانشگاهی نگاه شود و جهت رشد این زیرساخت ها حرکت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شعار سال، باید با استقرار شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد دانشگاه، دانش تولید شده را به فعلیت برسانیم، همچنین ۱۰۰ هزار مترمربع بنا در این مجموعه علمی وجود دارد و باید با سرعت بیشتری به رشته ها و دانشکده های جدید توجه شود، از طرفی هزار هکتار زمین نیز در اختیار دانشگاه است که ۲۰۰ هکتار در روستای ثمردشت است که طرح ایجاد گلخانه را در آن در نظر داریم که لازم است اعتبار آن تامین شود.

فرماندار تفرش گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، کشور در حوزه هوش مصنوعی عقب است، اما بستر توسعه این حوزه در تفرش فراهم است و می توان رشته های هوافضا، فناوری هسته ای، نانو، معماری نوین، ستاره شناسی و رشته های علوم انسانی را در تفرش راه اندازی کرد.

رئیس اسبق دانشگاه تفرش هم گفت: ۸۰ نفر هیات علمی در این دانشگاه ظرفیت علمی برجسته ای است .

«حمیدرضا صبا» افزود: از سال ۸۱ تاکنون مردم عالم پرور تفرش همواره دغدغه‌مند مسائل و مشکلات دانشگاه بوده اند.

وی اظهار داشت: دانشگاه تفرش وام‌دار خیرانی است که سرمایه خود را در راه اعتلای دانشگاه صرف کردند.

سرپرست دانشگاه تفرش هم گفت: شهرستان تفرش همواره محلی برای صدور معلم و ادیب به سایر نقاط کشور بوده و اکنون باید بتواند این ظرفیت را توسعه دهد.

«سهیل واشقانی فراهانی» افزود: داشتن هیات امنا علمی و ممیزی در دانشگاه تفرش از نشانه‌های پیشرفت است و دانشگاه باید از این بستر به نحو شایسته استفاده کند.

وی اظهار داشت: وزیر علوم با تصویب هیات امنا و ممیزی در  دانشگاه تفرش به این مجموعه علمی اعتماد کردند بنابراین باید دانشگاه از این امتحان روسفید خارج شود

در این آیین از زحمات «حمیدرضا صبا» تجلیل و «سهیل واشقانی فراهانی » به عنوان سرپرست دانشگاه تفرش معرفی شد. 

آخرین ویرایش۳۰ فروردین ۱۴۰۱

( ۳ )

نظر شما :