نشست هم اندیشی استادان حوزه و دانشگاه های تفرش برگزار شد

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۸ کد : ۸۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۳۶

 

 

همزمان با فرارسیدن ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه نشست هم‌اندیشی استادان حوزه و دانشگاه‌های تفرش با موضوع "رابطه علم و دین "شامگاه یکشنبه ۲۸ آذرماه در سالن اجتماعات مهمانسرای اساتید دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این نشست گفت: حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو نهاد علمی و فرهنگی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشند که می‌تواند در راستای پیشرفت و توسعه کشور گام بردارند.

 

 

حجت‌الاسلام "رسول ظرافت" با اشاره به اینکه متأسفانه در سطح مباحث کلان و بزرگ انتظاری که از دانشگاه و حوزه داشته‌ایم محقق نشده است افزود: نقش هدایتگری و متناسب با نیاز جامعه از سوی دانشگاه و حوزه در سطح مباحث کلان انجام‌نشده است.

 

 

وی تصریح کرد: بهترین خروجی زمانی اتفاق می‌افتد که ما شاهد وحدت و انسجام حوزه و دانشگاه در جهت سیاست‌ها و راهبردها باشیم.

 

 

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست گفت: جهان امروز شاهد حرکت به سمت همگرایی علم و دین می‌باشد.

 

 

حجت‌الاسلام  دکتر "سید حسن اسلامی" با اشاره به سیر تکاملی و تاریخی بحث علم و دین در طول تاریخ افزود: در طول تاریخ نهاد علم و دین یکسان بوده و تمام متفکران قرن هفدهم برآمده از کلیسا بوده است.

 

 

وی بابیان این‌که کلیسا مهد علم در غرب بوده است اظهار داشت: دانشگاه در غرب از دل سنت علمی کلیسا رشد و تکامل پیداکرده است و به‌تدریج جدایی علم و دین، در قرن نوزدهم به تعارض کشیده شد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به بیان مراحل چهارگانه نظریه تکامل داروین(تنازع بقا، بقای انسب، تغییرات تصادفی و انتخاب طبیعی) یادآور شد: در خصوص نظریه داروین سه مطلب تکامل داروینی، داروینیسم به عنوان مکتب سیاسی اجتماعی الهام گرفته از نکامل داروین و تکامل گرایی وجود دارد که نباید آنها را با هم خلط کرد.

 

وی ادامه داد: در قبال نسبت دین و علم چهار دیدگاه و الگو تقابل، تمایز، گفتگو و وحدت علم و دین مطرح می‌باشد که نشانگر این امر است که جهان امروز در مواجهه با این چهار الگو به سمت گهمگرایی علم و دین و وحدت در حال حرکت است.

 

 

در پایان این نشست که به همت دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه تفرش برگزار شد به سؤالات شرکت‌کنندگان در خصوص موضوع نشست پاسخ داده شد.

 

تمام

خبرنگار: سمیه هدایتی

عکس: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۲۹ آذر ۱۳۹۵

نظر شما :